Ohje valvojille: Varmuuskopiointiin varattu tila on täynnä

Tiistaina 10.3. äidinkielen ja kirjallisuuden kokeessa oli tilanteita, joissa tiedostojen varmuuskopiointiin varattu tila täyttyi kokeen aikana. Lautakunta pyytää välittämään seuraavan ohjeen kaikille koetilaisuuksia valvoville henkilöille. Ohje on myös lähetetty lukioille sähköpostilla. Nämä toimintaohjeet päivitetään myös valvojan ohjeeseen syksyn tutkintoa varten.

Ohje valvojille: Työpöydän tiedostojen varmuuskopiointiin varattu tila on täynnä

Tietyissä tilanteissa kokelaan koneen tiedostojen varmuuskopiointiin varattu tila saattaa täyttyä kokeen aikana. Tällaisessa tilanteessa kokelaan koneelle tulee virheilmoitus “Työpöydän tiedostojen varmuuskopiointiin varattu tila on täynnä”.

Jos kokelas kutsuu valvojan paikalle tai valvoja huomaa tilanteen, valvoja voi neuvoa kokelasta seuraavien toimenpiteiden tekemisessä:

  • Kokelas siirtyy työpöydälle painamalla Työpöytä-painiketta tai pienentämällä ikkunat.
  • Kokelas poistaa työpöydältä tiedostot, joita hän ei tarvitse ja joihin hän ei ole tehnyt muutoksia.
  • Poistettavaa tiedostoa napsautetaan hiiren oikealla painikkeella ja valitaan avautuvasta valikosta “Poista”.
  • Kokelas avaa työpöydältä kansion “Lataukset - Nedladdningar” ja painaa kansiossa päivityspainiketta “Lataa nykyinen kansio uudelleen”.
  • Kokelas poistaa tiedostot, joita hän ei tarvitse ja joihin hän ei ole tehnyt muutoksia.
  • Jos virheilmoitus ei näillä toimenpiteillä poistu, Lataukset-kansiossa sijaitsevat Temp-alkuiset kansiot voi poistaa. Poistettavaa kansiota napsautetaan hiiren oikealla painikkeella ja valitaan avautuvasta valikosta “Poista”.

Valvoja saa tämän ongelmatilanteen selvittelyn yhteydessä ohjeistaa kokelasta katsomaan videot suoraan aineistovälilehdellä. Kyseessä oleva ongelma voi myös ilmetä, jos kokelas avaa tai tallentaa aineistossa olevan tiedoston useaan kertaan. Kokelasta voi tällöin neuvoa käyttämään aiemmin avattua ja mahdollisesti muokattua tiedostoa.

Ongelman selvittelyyn kulunutta aikaa ei hyvitetä. Mikäli ongelma ei poistu tai on laaja-alainen, valvoja ottaa yhteyttä Abitti-tukeen (puhelin 0295 338 280). Soittoaika Abitti-tukeen hyvitetään kokelaalle, jos koe on keskeytynyt soiton ajaksi.

Ohje pdf-muodossa