Ylioppilastutkintolautakunta
Ylioppilastutkintolautakunta
YLIOPPILASTUTKINTOLAUTAKUNTA
Studentexamensnämnden

Ylioppilastutkintolautakunnan sähköinen asiointipalvelu

Hakemukset ja lausunnot laaditaan sähköisessä palvelussa ja rehtori lähettää ne lautakuntaan palvelun kautta.

Lautakunta antaa erillisellä verkkosivulla toimintaohjeita kokelaalle, joka ei päässyt osallistumaan kevään 2020 ylioppilastutkinnon kokeeseen koronavirustilanteen takia.

Lautakunta on pidentänyt syksyn 2020 erityisjärjestelyhakemusten lähettämisaikaa 11.5.2020 saakka. Hakemuksia on mahdollista lähettää myös myöhemmin esimerkiksi elokuun alussa. Hakuajan umpeutumisen jälkeen saapuneet hakemukset pyritään käsittelemään, mutta haettuja erityisjärjestelyjä ei välttämättä ehditä toteuttamaan ennen syksyn 2020 tutkinnon alkua. 

 

Sähköiseen asiointipalveluun kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella (pankkitunnukset tai mobiilivarmenne).

Sähköisessä asioinnissa käytössä olevat hakemukset:

  • ilmoitus osallistumisoikeutta vaille jääneistä
  • ilmoitus lukion päättötodistusta tai ammatillisen tutkinnon todistusta vaille jääneistä
  • ilmoitus kokelaan oikeudesta ylioppilastodistuksen saamiseen
  • ilmoitus teknisestä häiriöstä digitaalisessa kokeessa
  • ilmoittautuminen määräajan päätyttyä
  • ilmoittautumistietojen muuttuminen
  • ilmoittautumisen mitätöinti
  • lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus
  • vieraskielisen kokelaan opetuskielen puutteellinen hallinta
  • sairaus, vamma tai erityisen vaikea elämäntilanne 

Sähköisen asioinnin käyttöohje (pdf)

Lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa kerrotaan tarkemmin mm., miten sairaus, vamma ja erityisen vaikea elämäntilanne, lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus sekä vieraskielisen kokelaan opetuskielen puutteellinen hallinta voidaan hakemuksesta ottaa huomioon ylioppilastutkinnossa ja miten hakemus tehdään. 

 

Sähköisen asioinnin tukitiimin yhteystiedot:

sähköposti: hakemukset(a)ylioppilastutkinto.fi

puhelin: 0295 338 270