Kirjoitustaidon esimerkkitehtäviä uudistettua suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -koetta varten

Nämä kirjoitustaidon osakokeen tehtävät ovat esimerkkejä uudistetun ylioppilaskokeen pitkän kirjoitustehtävän tehtävänannoista. Aineisto ja esimerkkitehtävät on tarkoitettu ensisijaisesti suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opettajien työn tueksi. Esimerkkien aineistot ovat syksyn 2024 ylioppilaskokeen kirjoitelma-aineistoja.

Määräysten mukaan pitkässä kirjoitustehtävässä tehtävänä on tuottaa pohtiva tai kantaa ottava teksti aineistojen avulla. Pitkässä kirjoitustehtävässä on 4–6 aineistoa ja niihin liittyvät otsikkoehdotukset. Aineistot ovat esimerkiksi asiatekstejä, mediatekstejä ja fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan. Kirjoitustehtävässä on käytettävä yhtä tai kahta aineistoa.   

Pitkän kirjoitustehtävän avulla arvioidaan erityisesti kokelaan kirjallista ilmaisukykyä, taitoa esittää ja kehitellä ajatuksia, ilmaista ja perustella mielipiteitä sekä hallita asiakokonaisuuksia. Pitkän kirjoitustehtävän avulla arvioidaan kokelaan kykyä tuottaa itsenäisesti yhtenäinen teksti annetusta aiheesta ja kykyä ilmaista ajatuksiaan suomen kielellä. Pitkän kirjoitustehtävän vastauksen tulee vastata sisällöltään tehtävänantoa.   

Pitkän kirjoitustehtävän suositeltu pituus on noin 2 000–2 700 merkkiä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja. Tämä merkkimäärä ei kuitenkaan ole normi vaan suositus. 

Pitkän kirjoitustehtävän arviointikohteita ovat   

  • kokonaiskuva kirjoitustaidosta  
  • tehtävänanto ja aineiston käyttö   
  • aiheen käsittely ja tekstin rakenne  
  • kieli ja tyyli.  

Arvioinnissa painottuu eniten kokonaiskuva kirjoitustaidosta eli kokelaan kyky välittää viesti annetun tehtävänannon pohjalta. Vastaukset arvioidaan Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -kokeen määräysten (kevät 2027–) luvussa 5.2 esitettyjen periaatteiden sekä taulukossa 4 esitettyjen kriteerien perusteella.

Palautekysely esimerkkitehtävistä

Voit antaa esimerkkitehtävistä palautetta kyselylomakkeella 21.11. asti. Palautetta hyödynnetään tehtävänlaadinnassa.

Vaihtoehtoja pitkän kirjoitustehtävän aineistojen käyttöön 

Aineiston pituus ja luonne määrittää aineiston käyttöä tehtävissä. Aina on kuitenkin käytettävä vähintään yhtä aineistoa. Erinomainen suoritus ei edellytä kahden aineiston käyttämistä.  

Esimerkkitehtävät on ryhmitelty sen mukaan, miten aineistoja on tekstissä käytettävä. Esimerkkitehtävien avulla esitellään erilaisia aineistojen käyttötapoja, joita kokeessa saatetaan vaatia. Tässä, kuten myös varsinaisessa kokeessa, tehtäväkohtaiset aineistot mainitaan aina tehtävänannon yhteydessä.  

Aineistoja käytetään esimerkiksi jollakin näistä kolmesta tavasta: 

  1. Tehtävässä on yksi nimetty aineisto eikä tehtävään ole mahdollista valita toista aineistoa.
  2. Tehtävässä on kaksi nimettyä aineistoa, joista voi valita toisen tai käyttää molempia.
  3. Tehtävässä on yksi nimetty aineisto ja halutessa yksi vapaavalintainen. 

Aineistot 

Esimerkkitehtävien aineistot ovat syksyn 2024 kokeen kirjoitelma-aineistoja. Kokeen teemana oli raha ja talous. 

Esimerkkitehtävien aineistot ovat: 

A. Video: Paljon sun outfit maksaa? 

B. Mainosvideo: Ajatus paremmasta maailmasta. Nordea 

C. Mainosvideo: Kaikkea, mitä loma voi olla. TUI 

D. Laulunsanoitus ja äänitiedosto: Rahan takii 

E. Novelli: Siivooja 

F. Artikkelikatkelma: Suomalaiset urheilijat elävät köyhyysrajalla 

Esimerkkitehtäviä 

Kirjoitustaidon osakokeeseen kuuluu pitkän kirjoitustehtävän lisäksi myös lyhyt kirjoitustehtävä, joka säilyy nykyisen kaltaisena. Tässä on esimerkkejä vain kirjoitustaidon kokeen pitkästä kirjoitustehtävästä. Nämä tehtävät eivät edusta koko pitkän kirjoitustehtävän tehtävävalikkoa, vaan ovat esimerkkejä tehtävistä ja eri tavoista käyttää aineistoa pitkässä kirjoitustehtävässä. 

Esimerkkitehtävät on jaoteltu aineistojen käyttötavan mukaan. 

1.  Käytä yhtä nimettyä aineistoa 

1.a. Pitkä kirjoitustehtävä 60 p. 

Osa nuorista ja lapsista himoitsee jopa 1000 euroa maksavia t-paitoja. Miksi? Millaiset asiat saavat jotkut nuoret haluamaan kalliita merkkivaatteita? Jotkut toiset haluavat sitä vastoin kuluttaa vaatteisiin ja elämiseen mahdollisimman vähän. Katso aineistossa oleva Paljon SUN OUTFIT maksaa? -video ja kirjoita sen pohjalta pohtiva kirjoitelma. Voit käsitellä esimerkiksi sitä, miksi haluamme käyttää isojakin summia vaatteisiin tai elämäntyyliimme. Mitkä asiat ajavat nuoria haluamaan kalliita merkkivaatteita tai luomaan tyyliä muilla keinoin? Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista: 

  • Vaatteet on mun aatteet
  • Mistä maksamme, kun maksamme brändeistä? 

Käytä aineistoa ja viittaa siihen. 

Nimetty aineisto: 

A. Video: Paljon sun outfit maksaa? 

1.b. Pitkä kirjoitustehtävä 60 p. 

Lue aineistossa oleva Nadja Sumasen novelli Siivooja. Kirjoita sen pohjalta pohtiva kirjoitelma. Voit ideoida kirjoitelmaasi esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: Millainen kuva Miinasta syntyy? Miten Miinan ja hänen työnantajansa maailmat ja arvot eroavat toisistaan? Miksi työnantajan nimeä ei kerrota? Miten kertoja suhtautuu novellin kahteen henkilöön? Onko novellilla yhteyttä nyky-Suomen sosiaaliseen ja taloudelliseen todellisuuteen? Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista: 

  • Vastakkaiset maailmat kohtaavat
  • Miinan kapinallisuus – oikein vai väärin? 

Käytä aineistoa ja viittaa siihen. 

Nimetty aineisto: 

E. Novelli: Siivooja 

2. Valitse nimetyistä aineistoista toinen tai käytä molempia

2.a. Pitkä kirjoitustehtävä 60 p. 

Aineistossa on kaksi mainosvideota. Valitse aineistoista jompikumpi tai käytä molempia. Katso videot ja kirjoita pohtiva kirjoitelma siitä, miten mainokset yrittävät houkutella asiakkaita. Voit pohtia kirjoitelmassasi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitä yritys yrittää saada katsojan ostamaan? Mihin unelmiin ja tarpeisiin mainos viittaa? Onnistuuko mainos houkuttelemaan kohderyhmäänsä ostamaan palvelun tai tuotteen? Jos käytät molempia aineistoja, vertaile mainoksia keskenään. Otsikoi itse tai valitse jompikumpi seuraavista vaihtoehdoista: 

  • Mainonnan maailmassa kaikki on mahdollista
  • Voiko rahalla ostaa onnea? 

Käytä valitsemaasi aineistoa tai valitsemiasi aineistoja ja viittaa siihen/niihin. 

Nimetyt aineistot: 

B. Mainosvideo: Ajatus paremmasta maailmasta. Nordea 

C. Mainosvideo: Kaikkea, mitä loma voi olla. TUI 

2.b. Pitkä kirjoitustehtävä 60 p. 

Aineistossa on Nadja Sumasen novelli Siivooja ja katkelma Ylen uutisissa julkaistusta urheilijoiden toimeentuloa käsittelevästä artikkelista. Valitse aineistoista jompikumpi tai käytä molempia. Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa käsittelet esimerkiksi ihmisten erilaisia taloudellisia tilanteita, niiden mahdollisia syitä ja/tai vaikutuksia ihmisen elämään. Voit myös tarkastella yksilön ja yhteiskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa taloudelliseen epätasa-arvoon. Otsikoi itse näkökulmasi mukaan tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista 

  • Onko jokainen oman onnensa seppä? 
  • Voiko varallisuutta tasata? 

Käytä valitsemaasi aineistoa tai valitsemiasi aineistoja ja viittaa siihen/niihin. 

Nimetyt aineistot: 

E. Novelli: Siivooja 

F. Artikkelikatkelma: Suomalaiset urheilijat elävät köyhyysrajalla 

3. Käytä nimettyä aineistoa, jonka lisäksi voit halutessasi käyttää myös toista aineistoa.

3.a. Pitkä kirjoitustehtävä 60 p. 

Lue aineistossa oleva katkelma artikkelista, jossa esitellään Ylen kyselyä suomalaisten huippu-urheilijoiden toimeentulosta. Urheilijoiden lisäksi myös esimerkiksi taiteilijat, muusikot ja kirjailijat joutuvat tekemään unelmiensa saavuttamiseksi kovaa työtä ja myös taloudellisia uhrauksia. Kirjoita aineiston tekstin ja omien tietojesi tai kokemustesi pohjalta kantaa ottava teksti unelmien tavoittelusta. Voit halutessasi käyttää tekstissäsi myös toista aineistoa, joka on annettu alla. Otsikoi itse tai valitse jompikumpi seuraavista otsikoista: 

  • Tähtää tähtiin – onko se sen arvoista?
  • Rahaa vai intohimoa – vai molempia? 

Käytä Ylen artikkelin katkelmaa Suomalaiset huippu-urheilijat elävät köyhyysrajalla ja viittaa siihen. Jos käytät lisäksi toista aineistoa, myös siihen tulee viitata. 

Nimetty aineisto: 

F. Artikkelikatkelma: Suomalaiset urheilijat elävät köyhyysrajalla 

Mahdollinen toinen aineisto: 

D. Laulunsanoitus ja äänitiedosto: Rahan takii 

3.b. Pitkä kirjoitustehtävä 60 p. 

Aineistossa on Antti Tuiskun Rahan takii -laulunsanoitus, jonka voit myös kuunnella. Tarkastele sanoitusta ja pohdi sen perusteella esimerkiksi rahan merkitystä ja sen vaikutusta elämään ja valintoihimme. Voit halutessasi käyttää tekstissäsi myös jotain toista aineistoa. Mahdolliset muut aineistot on lueteltu alla. 

Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista: 

  • Rahan takii
  • Rahan rooli elämässä 

Käytä Antin Tuiskun Rahan takii -aineistoa ja viittaa siihen. Jos käytät lisäksi jotain toista aineistoa, myös siihen tulee viitata. 

Nimetty aineisto: 

D. Laulunsanoitus ja äänitiedosto: Rahan takii 

Mahdolliset muut aineistot, voit valita jonkin näistä: 

A. Video: Paljon sun outfit maksaa? 

B. Mainosvideo: Ajatus paremmasta maailmasta. Nordea 

C. Mainosvideo: Kaikkea, mitä loma voi olla. TUI 

E. Novelli: Siivooja 

F. Artikkelikatkelma: Suomalaiset urheilijat elävät köyhyysrajalla