Exempeluppgifter i skrivkompetens i det förnyade provet i svenska som andraspråk och litteratur
Den skrivuppgift som i det nuvarande provet heter ”uppsats” kommer att kallas ”lång skrivuppgift” i provet i svenska som andraspråk och litteratur fr.o.m. våren 2027. Provet kommer att bestå av två delar: Provet i hörförståelse och läskompetens och provet i skrivkompetens. Skrivuppgiften ingår i delprovet i skrivkompetens. I provet ingår också en kort skrivuppgift.
I den långa skrivuppgiften ska examinanden skriva antingen en diskuterande eller ställningstagande text med hjälp av material. Det finns 4–6 material att välja mellan och rubrikförslag som anknyter till materialet. Materialet kan till exempel bestå av facktexter, fiktiva texter och material ur olika medier, t.ex. ljudinspelningar och videoklipp. I skrivuppgiften ska examinanden använda ett eller två material.
Med hjälp av den långa skrivuppgiften bedöms särskilt examinandens skriftliga uttrycksförmåga, förmåga att presentera och utveckla tankar, uttrycka och motivera åsikter samt behärska ämneshelheter. Med hjälp av den långa skrivuppgiften bedöms examinandens förmåga att självständigt producera en enhetlig text om ett givet ämne och förmåga att uttrycka sig på svenska. Svaret i den långa skrivuppgiften ska till sitt innehåll motsvara uppgiftsbeskrivningen.
Den rekommenderade längden för texten är ungefär 2000–2700 tecken exklusive mellanslag och radbyten. Det angivna antalet tecken är en rekommendation.
I den långa skrivuppgiften bedöms
- helhetsbilden av skrivkompetensen
- uppgiftsbeskrivningen och användningen av material
- hur ämnet behandlas och textens struktur
- språk och stil.
Vid bedömningen betonas helhetsbilden av skrivkompetensen, det vill säga examinandens förmåga att förmedla ett budskap utifrån uppgiftsbeskrivningen. Svaren bedöms enligt de principer som presenteras i kapitel 5.2 i föreskrifterna för provet i svenska som andraspråk och litteratur (våren 2027–) samt enligt kriterierna i tabell 4.
Responsenkät om exempeluppgifter
Du kan ge respons på exempeluppgifterna med ett frågeformulär senast 21.11. Responsen utnyttjas vid uppgiftskonstruktionen.
Olika möjligheter att använda material i den långa skrivuppgiften
I vilken utsträckning examinanden förväntas sig använda olika material beror på materialets karaktär och omfattning. En utmärkt prestation förutsätter inte användning av två material. Man måste dock alltid använda minst ett material.
Exemplen är grupperade enligt hur material ska användas i texten. Med hjälp av exempelfrågorna presenteras olika sätt att använda material som kan krävas i provet.
Här, liksom också i själva provet, nämns uppgiftsspecifika materialen alltid i samband med uppgiftsanvisningen.
Material används till exempel på något av dessa tre sätt:
- Använd endast ett givet material.
- Använd antingen ett eller två givna material.
- Använd ett givet material och om du vill ytterligare ett valfritt material.
Material
Materialet för de följande exempeluppgifterna i skrivkompetens härstammar från provet i studentexamen hösten 2024. Provets tema var pengar och ekonomi.
Provet och materialen finns tillgängliga för lärarna i Studentexamensnämndens Examina-tjänst och på Yles webbplats Abimix.
Materialet för exempeluppgifterna är följande:
A. Videoklipp: Mikael & Krippe, Hur mycket kostar din outfit, din snåla j*vel?!?
B. Videoklipp: TUI, Allt som en resa kan vara
C. Videoklipp: Danske Bank, Ambition, den kan sticka i ögonen
D. Musikvideo och låttext: Viktor Ax, Bättre nu
E. Utdrag ur novell: Ingvild H. Rishøi, vi kan inte hjälpa alla
F. Artikel: Linn Jung, Fotbollsspelaren Sebastian Strandvall: Man måste vara lite dum för att välja fotbollsspelare som yrke
Exempeluppgifter
Delprovet i skrivkompetens omfattar, förutom en lång skrivuppgift, också en kort skrivuppgift som förblir oförändrad. Skrivuppgifterna nedan utgör exempel på tänkbara långa skrivuppgifter i det kommande provet. Syftet med presentationen är framför allt att exemplifiera möjliga uppgifter och sätt att använda material i den långa skrivuppgiften. Uppgifterna representerar inte ett färdigt prov i sin helhet.
Exempeluppgifterna är indelade enligt hur material ska används i dem.
1. Använd endast ett givet material
1.a. Lång skrivuppgift 60 p.
Vi bygger upp vår identitet med hjälp av det som syns: kläder, skor, frisyrer, smycken, mobiltelefoner och olika prylar och detaljer. Identitetsbygget kostar, särskilt om man vill satsa på märkesvaror.
Titta på videoklippet där programledarna Mikael och Krippe skämtsamt presenterar sina outfits och vad de kostat. Reflektera över hur du själv och personer i din bekantskapskrets bygger upp era identiteter genom en viss outfit. Varför gör man det? Är det bra eller dåligt? Använd videoklippet som utgångspunkt för en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Visa mig din outfit, så berättar jag vem du är
- Identitet som konsumtionsvara
Använd materialet och hänvisa till det.
Givet material:
A. Videoklipp: Mikael & Krippe, Hur mycket kostar din outfit, din snåla j*vel?!?
1.b. Lång skrivuppgift 60 p.
Läs utdraget ur Ingvild H. Rishøis novell ”vi kan inte hjälpa alla”. I novellen får vi följa med en ensamförsörjande mamma och hennes lilla dotter Alexa i rätt karga och fattiga förortsförhållanden. Vilka tankar väcker texten? Hur upplever Alexa sin omvärld? Hur tror du att det är att växa upp i sådana förhållanden? Vad berättar texten om samhället? Reflektera fritt utgående från texten. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Förortsbarn
- Att vara ung och fattig
Använd materialet och hänvisa till det.
Givet material:
E. Utdrag ur novell: Ingvild H. Rishøi, vi kan inte hjälpa alla
2. Använd antingen ett eller två givna material
2.a. Lång skrivuppgift 60 p.
Reklam lockar ofta kunder genom löften: drömmar går i uppfyllelse och vad som helst är möjligt. Människors drömmar och behov används för att locka till köp. Priset på produkterna och tjänsterna nämns kanske inte alls.
Titta på de två reklamfilmerna och välj antingen en av dem eller båda två. Använd filmen som inspiration och fundera t.ex. på hur reklamfilmen försöker locka kunder: Vilka drömmar och behov fokuserar reklamfilmen på? Lockas du av de möjligheter som reklamfilmen utlovar? Du kan också jämföra de två reklamfilmerna om du vill. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Allt är möjligt i reklamens värld
- Är pengar en förutsättning för ett gott liv?
Använd det ena materialet eller båda två. Hänvisa till det material du använder.
Material:
B. Videoklipp: TUI, Allt som en resa kan vara
C. Videoklipp: Danske Bank, Ambition, den kan sticka i ögonen
2.b. Lång skrivuppgift 60 p.
Materialet för uppgiften är Viktor Ax låt ”Bättre nu” och utdraget ur Ingvild H. Rishøis novell ”vi kan inte hjälpa alla”. Båda texterna beskriver rätt svåra uppväxtförhållanden för barn och unga. Välj ett av materialen eller båda två. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text där du reflekterar över de beskrivna uppväxtförhållandena. Du kan också fundera på individens och samhällets möjligheter att förbättra livet för individer och grupper. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Vägen till ett bättre liv
- Har alla samma möjligheter i samhället?
Använd ett eller två material och hänvisa till det/dem.
Material:
E. Utdrag ur novell: Ingvild H. Rishøi, vi kan inte hjälpa alla
D. Musikvideo och låttext: Viktor Ax, Bättre nu
3. Använd ett bestämt material och om du vill ytterligare ett valfritt material
3.a. Lång skrivuppgift 60 p.
Läs fotbollsspelaren Sebastian Strandvalls tankar om hur han upplevt de ekonomiska villkoren för en fotbollsspelare. Trots svårigheterna har han valt att följa sin passion. Om man har ett brinnande intresse för något och siktar på en karriär som t.ex. idrottare, musiker, konstnär eller författare kan det hända att man är tvungen att stå ut med ekonomisk osäkerhet för att uppnå sina drömmar. Om du vill, får du också använda det andra materialet som angetts nedan. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text om hur man borde tänka om man vill förverkliga sina drömmar trots ekonomisk osäkerhet.
- Sikta mot stjärnorna – Är det värt det?
- Pengar eller passion? Eller bådadera?
Använd Linn Jungs artikel och hänvisa till den. Om du också använder övrigt material, hänvisa till det.
Givet material:
F. Artikel: Linn Jung, Fotbollsspelaren Sebastian Strandvall: Man måste vara lite dum för att välja fotbollsspelare som yrke
Valfritt material:
D. Musikvideo och låttext: Viktor Ax, Bättre nu
3.b. Lång skrivuppgift 60 p.
Titta på musikvideon och läs låttexten till Viktor Ax hiphop-låt. Vilka tankar väcker låten? Vilken bild ger låten av samhället? Om du vill kan du relatera till dina egna erfarenheter och/eller reflektera över ämnet ur ett mer samhälleligt perspektiv. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Pengarnas betydelse i livet
- Det saknas alternativ för en plånbok som är tunn
Använd Viktor Ax-materialet och hänvisa till det. Om du också använder något annat material, så hänvisa också till det.
Givet material:
D. Musikvideo och låttext: Viktor Ax, Bättre nu
Valfritt material, du kan välja något av dessa:
A. Videoklipp: Mikael & Krippe, Hur mycket kostar din outfit, din snåla j*vel?!?
B. Videoklipp: TUI, Allt som en resa kan vara
C. Videoklipp: Danske Bank, Ambition, den kan sticka i ögonen
E. Utdrag ur novell: Ingvild H. Rishøi, vi kan inte hjälpa alla
F. Artikel: Linn Jung, Fotbollsspelaren Sebastian Strandvall: Man måste vara lite dum för att välja fotbollsspelare som yrke