En låst examinandapplikation gör Abitti 2 till en del av gymnasiernas vardag
Studentexamensnämnden har publicerat den låsta examinandapplikationen för Abitti 2-provsystemet. Med hjälp av den låsta provmiljön kan det nya systemet nu användas även i sådana prov där man vill begränsa examinandens tillgång till andra delar av datorn eller internet. Version 1.0 av examinandsapplikationen ligger redan mycket nära den version som kommer att användas i studentproven hösten 2026, och med den kan man i praktiken ordna alla slags övningsprov. Om du ännu inte bekantat dig med Abitti 2 är nu ett bra tillfälle att börja använda det i övningssyfte.

Abitti 2-systemet testades under våren i många gymnasier. Totalt deltog hundratals studerande i testgrupperna. Tack till de studerande och gymnasiepersonalen som deltog i testningen! Examinandsapplikationen och Abitti 2-servern utvecklades utifrån testupplevelserna, och båda fungerar nu pålitligt. Den låsta applikationen hindrar examinanderna från att nå andra delar av nätet eller datorn under provet, bilagor fungerar och användargränssnittet är relativt intuitivt ur examinandens synvinkel. Ljudfiler med begränsat antal uppspelningar är ännu inte begränsade, men fungerar i övrigt.
Även en ny version 1.0.0 av Abitti 2-servern har publicerats. Provlokalens server hade fortfarande utmaningar i våras, men enligt tester klarar den nu även en större undervisningsgrupps belastning.

Endast små skillnader förekommer mellan prov- och materialsidorna i Abitti 2 och Abitti 1. Användargränssnittet har förbättrats något, till exempel vad gäller fönsterhanteringen. I huvudsak ser sidorna ut som tidigare. Den mest synliga förändringen gäller de hjälpprogram som finns tillgängliga särskilt i matematiska och naturvetenskapliga ämnen. Eftersom Abitti 2 använder en annan teknik än Abitti 1 har de flesta programmen ändrats. De tillgängliga programmen listas på nämndens webbplats.
Hur kan du ordna prov med Abitti 2?
Det finns flera alternativ för att ta i bruk examinandapplikationen. Vanligen är examinandernas datorer centraladministrerade, vilket gör att applikationen kan installeras i förväg. En lokal administratör kan också själv installera applikationen. Applikationen fungerar för närvarande endast på Windows-datorer. Versioner för MacOS och Chromebook samt en version som startas från USB-minne blir tillgängliga senare. Instruktioner för att använda den installerade applikationen finns på Abitti.fi-sidan (punkt 2).
Den server som behövs för att hålla proven installeras på lärarens dator, i gymnasiets lokaler eller i en molntjänst. Provlokalens server installeras av gymnasiets IT-expert eller extern IT-stöd. Installationsanvisningar finns på Abitti.fi-sidan.
För läraren underlättas övergången till det nya provsystemet av att de flesta prov som skapats i Abitti 1 också fungerar i Abitti 2. Undantag är prov som innehåller bilagor gjorda med vissa hjälpprogram. Eftersom Abitti 2:s hjälpprogram skiljer sig från Abitti 1:s fungerar dessa bilagor sannolikt inte direkt. Provredigeringen görs med proveditorn i Mitt Abitti -tjänsten på samma sätt som tidigare.
Nämnden har gjort en kort video som presenterar Abitti 2 och visar hur man gör en uppgift i matematik i systemet. Se videon nedan eller via denna länk.
Ett nationellt övningsprov kommer – var redo!
För att gymnasierna och Abitti 2:s utvecklingsteam ska få så autentiska erfarenheter som möjligt av det nya systemet ordnar nämnden ett nationellt övningsprov i samband med höstens examen. Erfarenheterna från övningsprovet underlättar en smidig övergång till Abitti 2 i studentskrivningarna.
Gymnasierna fick förhandsinformation om övningsprovet via e-post i juni, och mer information kommer under augusti. Gymnasiet väljer själv om man deltar i övningsprovet. Det är dock en utmärkt möjlighet både för lärare och studerande att testa sina färdigheter i att använda Abitti 2 och att ge respons om systemet.
Även Abitti-stödet hjälper till med att komma igång med Abitti 2. Du når Abitti-stödet via de bekanta kanalerna abitti@ylioppilastutkinto.fi och 0259 338 280 (vardagar kl. 9–15).