Bedömning av prov
Studentexamensproven bedöms generellt i två steg (18 § i lagen om studentexamen 502/2019). I båda faserna tillämpas kriteriebaserad bedömning, det vill säga poäng ges för provsvar i enlighet med gemensamma kriterier. I vissa prov finns det uppgifter som granskas automatiskt enligt nämndens kriterier och statistisk analys.
I den första fasen av kriteriebaserad bedömning bedöms provsvaren preliminärt av läroinrättningens egna lärare. I bedömningen använder lärarna studentexamensnämndens föreskrifter och de preliminära provspecifika beskrivningarna av goda svar. Ämnessektionerna har utarbetat de preliminära beskrivningarna av goda svar i god tid före provdagen, så att de inte har haft examinanders provprestationer till sitt förfogande.
Provprestationerna granskas och bedöms slutligt av Studentexamensnämnden (L 502/2019, 18 §). Censorerna poängsätter proven enligt nämndens föreskrifter och kriterierna som bestämts under ämnessektionens censormöte. I samband med att resultaten publiceras, publicerar Studentexamensnämnden de slutliga beskrivningarna av goda svar, i vilka censormötets linjedragningar gällande den slutliga bedömningen framkommer. När kriterierna bestäms, beaktas vad varje enskild uppgift har som mål att mäta och hur examinandernas färdigheter framkommer. Eventuella markeringar i provprestationerna gjorda av lärare eller censorer, eller avsaknaden av sådana, anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de inte direkta uppgifter om tillämpningen av bedömningsgrunderna på provprestationen.
En censor bedömer alla prov i de läroämnen med höst några tiotal provprestationer. Övriga censorer används endast för kvalitetssäkringen av bedömningen och vid behandlingen av begäran om omprövning. De större läroämnena har fler censorer. Enligt 24 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) är handlingar av vilka det framgår hur de som har förordnats att bedöma provsvaren har fördelat sina uppgifter mellan olika gymnasier, sekretessbelagda tills ett år har förflutit från examenstillfället. En censor får inte bedöma provprestationer från ett gymnasium där hen själv undervisar eller till vilket hen står i nära kontakt med på grund släktskap.
Bestämning av vitsord
Poänggränserna för vitsorden bestäms av nämnden för varje examenstillfälle efter att bedömningsarbetet är färdigt. Poänggränserna bestäms enligt de poäng som de egentliga examinanderna erhållit. Egentliga examinander är de examinander som deltar i provet för första gången och som avlägger studentexamen utifrån gymnasiets lärokurs. Därmed inverkar till exempel inte antalet examinander som tar om provet eller de poäng de erhåller på poänggränserna för vitsorden.
Nämndens aktuarie räknar fram en preliminär framställning av poänggränserna för varje ämne. Nämndens utskott bestämmer sedan poänggränserna för vitsorden utifrån aktuariens preliminära framställning. De slutgiltiga vitsordsgränserna fastställs av Studentexamensnämndens plenum.
Vid bestämningen av vitsordsgränser används medeltal av standardiserade totalpoäng (MST)–metoden i de ämnen där poängfördelningen passar för ändamålet. För ämnen med ett litet antal deltagare eller med en skev fördelning, används andra kriterier för att definiera ett vitsord. Även i dessa fall kan statistiska analyser användas som stöd för bestämningen av vitsord, men vitsorden baserar sig inte direkt på dem.
Säkerställande av bedömningens kvalitet och enhetlighet
För den slutliga bedömningen görs ett omfattande harmoniseringsarbete så att olika svar kan bedömas. Censormötet har tillgång till ett brett spektrum av olika svar och i den slutliga bedömningen preciseras linjedragningarna ytterligare gällande typiska förtjänster och fel. Till följd av preciseringen av bedömningens linjedragningar kan den enskilda examinandens poäng från den preliminära bedömningen stiga eller sjunka. De förändringar som gjorts på censormötet är en betydande orsak till att examinandernas poäng är olika i den preliminära och den slutliga bedömningen.
Alla censorer är skyldiga att jämföra sin bedömning med den preliminära bedömningen. Användargränssnittet i bedömningstjänsten styr censorn att fästa uppmärksamhet vid situationer i vilka den preliminära bedömningens poäng avviker från poängen i den slutliga bedömningen. Ifall skillnaden är betydlig, bedöms prestationen av en andra och vid behov även av en tredje censor. Användningen av flera censorer är en del av kvalitetssäkringen av bedömningen, vilket förbättrar bedömningens enhetlighet. Censorernas högklassiga bedömning säkerställs även till exempel genom stickprovskontroller.
Omprövning av ett beslut av Studentexamensnämnden genom vilket en provprestation har bedömts får begäras. Se instruktionerna för hur man begär omprövning.