Nämnden har inlett beredningen för den muntliga delen i proven i främmande språk och det andra inhemska språket

Studentexamensnämnden har i planen för utveckling och verkställande av studentexamen förbundit sig att bereda den muntliga delen i främmande språk och det andra inhemska språket. Målet är att den muntliga delen ska kunna införas stegvis i prov för lång och medellång lärokurs. Tidtabellen preciseras under beredningen, och en remissrunda kommer att hållas om tidtabellen och andra beredningarna innan beslut fattas.

Apollo-figuren och en människa funderar.
Bild: Antti Heikkinen / Source.

Muntliga språkkunskaper är en central del av de grunderna för gymnasiets läroplan, men dessa färdigheter har hittills inte kunnat mätas i skriftliga studentprov. Om det genomförs, skulle den muntliga delen vara en viktig möjlighet för examinand att visa sin förmåga att uttrycka sig muntligt på ett främmande språk eller det andra inhemska språket. Den muntliga delen skulle bedöma hur väl kommunikationen förmedlas, i enlighet med de grunderna av läroplan. Provprestationen skulle göras individuellt i studentexamens provsystem, och det praktiska genomförandet av den muntliga delen preciseras allt eftersom planeringen fortskrider. 

Den muntliga delen av provet skulle införas stegvis i prov för lång lärokurs i främmande språk och medellång lärokurs i det andra inhemska språket. Den muntliga delen skulle inte påverka provets längd eller maximala poängantal, och dess andel av den totala poängsumman skulle vara liten. Utgångspunkten är att även arbetsmängden för preliminär bedömning förblir likadan som nu. 

Om den nya muntliga delen inrättas, kommer lärare och examinander att ha möjlighet att öva på muntliga uppgifter i Abitti 2-provplattformen i god tid innan delen införs i studentexamen. Studentexamensnämnden bereder exempeluppgifter och modellprestationer som stöd för undervisningen och provförberedelserna. 

Dialogen med olika intressentgrupper är central i planeringsarbetet. Nämnden ordnar möten med intressentgrupper och samlar in idéer och respons via ämneslärarorganisationer. Även uppföljningsgruppen för utvecklingen av studentexamen ger respons för att stödja förberedelserna. När beredningen för den muntliga delen har kommit längre, kommer nämnden att be om utlåtanden gällande provens praktiska genomförande och tidtabell för införandet. 

Nämnden har öppnat en webbsida för beredningen av den muntliga delen. På sidan samlas nyheter och annat webbinnehåll relaterat till ämnet.