Svar på nyheten om bedömningen av studentexamensproven

Yle Uutiset rapporterade i en artikel om lärares erfarenheter av bedömningen i studentexamensproven. Artikeln innehöll flera felaktigheter och missförstånd. På Studentexamensnämndens begäran har Yle Uutiset korrigerat centrala felaktiga påståenden. Nämnden kan inte ta ställning till enskilda provprestationer.

Kirjaimet Y, T ja L sekä Apollo-hahmo ja kaksi ihmishahmoa.
Bild: Antti Heikkinen / Source.

I artikeln som publicerades den 3 december gavs exempel på nyligen förekomna uppgifter i studentexamensproven samt deras bedömning. I anslutning till exemplen publicerades inledningsvis endast en del av riktlinjerna för bedömningen. Detta gav en felaktig bild av hur provprestationerna bedöms. Examinandernas svar bedöms utifrån både allmänna och uppgiftsspecifika kriterier. I många examensämnen betonas exempelvis språkanvändningens precision och information som är irrelevanta för uppgiftsformuleringen kan minska svarets meriter. 

I artikeln framställdes det först som om det i samtliga fall som användes som exempel hade lämnats in begäran om omprövning. Så var inte fallet. 

Artikeln riktade kritik mot uppgift 7 i provet i hälsokunskap hösten 2025. Till skillnad från vad som påstods i artikeln var det möjligt att få fulla poäng genom att påvisa kunskaper i enlighet med ämnet. Uppgiften hörde till den mest krävande delen av provet, där examinanden förutsätts visa fördjupade tankefärdigheter såsom analys, utvärdering och tillämpning i en ny situation. I artikeln spekulerades dessutom kring vilket läromedel uppgiften baserats på. Uppgifter i studentexamen utarbetas inte utifrån något enskilt läromedel utan på grundval av gymnasiets läroplansgrunder. 

Den av artificiell intelligens producerade och av journalisten kontrollerade sammanfattningen av lagberedningen, som publicerades i början av artikeln, var felaktig. Artikeln beskriver lagens mångtydighet och behovet av förtydliganden. Syftet med lagändringen är att förtydliga möjligheterna till avsteg från motiveringsskyldigheten i omprövningsförfarandet. Avsikten är att lagändringen ska godkännas av riksdagen under innevarande regeringsperiod. Fram till dess tillämpar nämnden sin nuvarande lagtillämpning. 

"Det är bra att det förs även kritiska diskussioner om studentexamen. Kärnan i studentexamen är en jämlik bedömning av examinandernas kunnande. Nämnden tar gärna emot respons för att utveckla sin verksamhet", säger Tiina Tähkä, generalsekreterare vid Studentexamensnämnden.