Meddelande om korrigering av problem till gymnasierna

Denna anvisning åtgärdar ett problem som gäller att hårddisken på provlokalens  server blir full. Utför denna åtgärd på provlokalens server omedelbart, även om era prov hittills har fungerat utan problem. 

  1. Hämta korrigeringsfilen från:  https://static.abitti.fi/korjaus_15092025.sh
  2. Kopiera rättelsefilen till ett USB-minne.
    1. Virtuell server: kopiera rättelsefilen till katalogen ktp-jako.
    2. Minnespinnserver: kopiera rättelsefilen till ett överföringsminne och anslut minnet till provlokalens server.
  3. Om provet pågår, meddela examinanderna att de avbryter avläggandet. Notera tiden.
  4. Klicka på fliken verkko/nätet i servervyn.
  5. Högerklicka i det fönster som öppnas (svart terminalfönster) > välj “Öppna flik”.
  6. Ge kommandot "sudo su -" och tryck på Enter. (Notera mellanslaget)
  7. Ge kommandot "sh /media/usb1/korjaus_15092025.sh". (Notera mellanslaget)
  8. Starta om provlokalens server. Reservservern behöver inte startas om.
  9. Examinanderna kan fortsätta provet då servrarna startat och synkroniserats. De gottgörs för den tid som gått åt till korrigeringen. Om provet varit avbrutet redan tidigare, följ närmare anvisningar som nämnden gett.

Om gymnasiet får ett felmeddelande där det står att nsa.log inte kan raderas, ska den uppdaterade korrigeringsskriptet laddas ner via länken ovan enligt anvisningen och köras.

Om ett felmeddelande om att filen inte kan hitta ges vid punkt 7 bör filen laddas ned på nyt enligt punkt 1.

Om anvisningen inte fungerar, kontakta omedelbart Abitti-stödet. 

Åtgärden bör göras i alla gymnasier oavsett om problemet förekommit eller inte.

Se även meddelandet om problemet.