Nämnden fortsätter utredningen av störningen i provet i läskompetens

I höstens studentexamen 2025 i modersmål och litteratur har flera gymnasier tvingats till exceptionella arrangemang på grund av tekniska problem i provet i läskompetens. Studentexamensnämnden fortsätter utreda situationen och har öppnat en webbsida där de vanligaste frågorna om störningen besvaras.

Apollo-figur och en människa med glasögon och studentmössor.
Bild: Antti Heikkinen / Source.

Nämnden beklagar störningen i provet i läskompetens. Då läget var som värst var provet avbrutet i flera timmar och nämndens tekniska stöd blev kraftigt överbelastat. Situationen var mycket påfrestande för examinanderna och för provövervakarna. 

”Jag vill tacka gymnasiernas personal för genomförandet av provdagen under ytterst exceptionella förhållanden. Ett stort tack riktas också till examinanderna, som måste visa sina kunskaper i en svår situation”, säger Studentexamensnämndens generalsekreterare Tiina Tähkä. 

På fredagen publicerade nämnden en webbsida med frågor och svar relaterade till störningssituationen. Särskilt bedömningen av prov som genomförts under störningen har väckt många frågor, och därför har det på sidan i det inledande skedet samlats svar på just dessa frågor. Sidan kommer att uppdateras med fler frågor och svar i anslutning till störningen. 

Under examensdagarna fokuserar nämnden på att säkerställa att examinanderna i lugn och ro kan visa sina kunskaper i alla prov. Den korrigeringsuppdatering som publicerades inför onsdagens prov har förhindrat att de omfattande problem som uppstod på måndagen återkommit, men utredningen av den tekniska störningen fortsätter. 

Nämnden kommer att gå igenom störningssituationen grundligt. Den exceptionellt omfattande störningen visade att nämndens beredskap att stödja gymnasierna i genomförandet av examen under störningar måste utvecklas. Information om störningen och hanteringen av den kommer att publiceras öppet på webben när helhetsläget klarnat efter examensdagarna och efter att störningsanmälningarna granskats. 

”Utvecklingen av genomförandet vid störningssituationer förbereds tillsammans med lärarorganisationer, Finlands Gymnasistförbund och andra intressenter då uppföljningsgruppen för utveckling av studentexamen sammanträder i oktober”, lovar Tiina Tähkä. 

Som en del av utvecklingen av arbetsmetoderna inför kommande examina ber nämnden gymnasiepersonal och examinander att lämna respons och förslag om hur störningssituationen hanterats. Synpunkter kan lämnas via de enkäter som riktas till examinander och gymnasier, till exempel under rubriken ”Övriga kommentarer och respons” i slutet av formuläret. Svarstiden för enkäterna har förlängts till den 10 oktober. Nämnden kommer att ta del av all inkommande respons.