Svar på frågor som uppkommit med anledning av störningar i läskompetensprovet i i modersmål och litteratur
Uppdaterad
Under höstens studentexamen 2025 var det på grund av tekniska problem nödvändigt att göra exceptionella arrangemang i flera gymnasier under provet i läskompetens i modersmål och litteratur. I vissa gymnasier avbröts provet i flera timmar. På denna sida besvaras de vanligaste frågorna som väckts av undantagssituationen. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Läs mer
Provdagen för läskompetensprovet i modersmål och litteratur (15.9.2025)
Vanliga frågor
Hur bedöms provprestationerna i gymnasierna?
Den preliminära bedömningen görs på vanligt sätt i enlighet med de preliminära beskrivningarna av goda svar. Mer information finns i nämndens publicerade meddelande.
Hur bedöms provprestationerna av Studentexamensnämnden?
Censorerna bedömer alla examinanders svar enligt de provspecifika föreskrifterna och anvisningarna samt enligt de bedömningskriterier som fastställts vid censormötet. Censorerna tar inte ställning till hur störningar kan ha påverkat provprestationerna.
Hur beaktas störningssituationer i bedömningen?
Gymnasiet gör en störningsanmälan inom två veckor efter att höstens examen avslutats. Störningen beaktas i bedömningen på det sätt som anges i nämndens föreskrifter.
Hur beaktas en lång avbrytning av provet i bedömningen?
Gymnasiet gör en störningsanmälan om avbrottet inom två veckor efter examen. Hur allvarlig störningen varit bedöms individuellt och helhetsmässigt utifrån anmälan. Om störningen eller utredningen av den har pågått länge kan situationen beaktas i bedömningen i form av gottgörelsepoäng enligt nämndens föreskrifter. I praktiken kan examinanden få 0–2 gottgörelsepoäng i provet i läskompetens i modersmål och litteratur, beroende på situationen.
Hur bedöms provet om gymnasiet genomförde en förkortad version?
Examinandens prestation bedöms på vanligt sätt enligt censormötets bedömningslinjer. Eftersom examinanden i det förkortade provet endast svarade på en uppgift i stället för två, multipliceras den erhållna poängen med två. Motsvarande förfarande används i språkprov med begränsat ljudmaterial för hörselskadade, där examinanderna inte svarar på hörförståelseuppgifter. Samma förfarande har tidigare använts i situationer där en examinand på grund av undantagsförhållanden inte har kunnat genomföra ett helt prov. Utöver detta kan även det långa avbrottets inverkan beaktas i bedömningen.
Hur beaktas andra exceptionella situationer för examinanderna?
Under en störning kan examinanden ha drabbats av en exceptionell personlig situation, exempelvis en panikattack eller en förändring av läget gällande en kronisk sjukdom. Under provet kan situationen beaktas genom arrangemang som placering i en liten grupp eller enskilt rum, eller genom möjlighet till vila. En plötslig och oförutsedd situation kan även på ansökan beaktas i bedömningen som en särskilt svår livssituation och examinanden kan erhålla gottgörelsepoäng enligt nämndens föreskrifter. I ansökan kan hänvisas till tidigare, till exempel sjukdomsrelaterade, ansökningar.
Hur fastställs vitsorden?
Kokelaan kokonaispistemäärä äidinkielen ja kirjallisuuden kokeessa muodostuu lukutaidon kokeen vastausten pisteiden, kirjoitustaidon kokeen pisteistä ja häiriökäsittelyssä annetuista pisteistä. Kokelaan hakemus koesuoritusta heikentävästä syystä voi vaikuttaa kokonaispistemäärään, jos kokelas on saamassa hylätyn arvosanan.