Nämnden har uppdaterat de allmänna föreskrifterna och anvisningarna

Nämnden har uppdaterat de allmänna föreskrifterna och anvisningarna. Inga ändringar har gjorts i bilagorna till de allmänna föreskrifterna och anvisningarna (bland annat anvisningarna för övervakare).

De viktigaste ändringarna i de allmänna föreskrifterna och anvisningarna är:

  • Examinander som byter gymnasium: Examinandens anmälningsuppgifter flyttas över med hjälp av en överflyttningskod som fås från examenstjänsten direkt från examinandens tidigare gymnasium till det nya gymnasiet. Gymnasiet från vilket examinanden flyttar ansvarar för anordnandet av examinandens examen tills det nya gymnasiet har godkänt överflyttandet av anmälningsuppgifterna. Efter att anmälningsuppgifterna flyttats ansvarar det gymnasium som tagit emot examinanden i sin helhet för anordnandet av examinandens examen. Ett meddelande om detta och närmare anvisningar har skickats till gymnasierna per e-post den 16 december 2022.
  • Noggrannare anvisningar om möjligheten att använda inspelande kameror vid övervakningen av proven har förts in i nämndens Allmänna föreskrifter och anvisningar. Om kameror används vid övervakningen kan antalet övervakare vara en mindre om vissa villkor uppfylls. Beslut om användning av kameror vid övervakningen av proven fattas av gymnasiets rektor. Dessa anvisningar motsvarar i praktiken exakt den separata anvisning om kameror vid övervakningen som gavs våren 2022.
  • Anvisningarna gällande jävig rektor, lärare eller annan person som deltar i arrangemangen kring examen har kompletterats med anvisningar gällande jäv ifall en person själv deltar i ett prov i studentexamen.
  • Föreskrifter och anvisningar gällande provlokalerna, provsituationen och övervakarna (avsnitt 2.3.1–2.3.7) har förtydligats genom klarare gruppering till större helheter och nya mellanrubriker. Föreskrifterna och tillvägagångssätten är på dessa punkter oförändrade.
  • I föreskrifterna och anvisningarna har preciserats vilka uppgifter som ska meddelas i ansökan om anmälan efter anmälningstidens utgång. I ansökan ska framgå till vilka prov examinanden önskar anmäla sig till, provens nivå och om examinanden utför proven utan avgift. Dessutom ska vid behov framgå om examinanden avlägger examen på basen av gymnasiets lärokurs, yrkesinriktad grundutbildning eller annan utbildning. Ifall examinanden utför prov utan avgift ska även framgå vilka prov som utförs avgiftsfritt.
  • Anvisningarna gällande examinandens rätt att delta i prov om hen övergår från att utföra både gymnasiets lärokurs och yrkesinriktad grundutbildning till att utföra enbart yrkesinriktad grundutbildning. Om en examinand som avlägger både gymnasiets lärokurs och yrkesinriktad grundexamen har påbörjat sin studentexamen och uppnått rätt att delta i ett prov utifrån att ha slutfört de obligatoriska gymnasiestudier som förutsätts för deltagande mister hen inte rätten att delta i provet ifall hen övergår till att avlägga endast yrkesinriktad grundexamen oavsett om hen har förvärvat det kunnande som förutsätts för deltagande av personer som studerar för en yrkesinriktad grundexamen eller inte.

Digitala studentexamensbetyg kommer att börja utfärdas jämsides med betygen på papper våren 2023. På grund av detta kommer föreskrifterna och anvisningarna gällande utfärdande av betyg samt betygsavskrifter och översättningar av betyg ännu att ändras under våren 2023. Föreskrifterna om avläggande av examen förändras inte. Mer information hittar du här.

De uppdaterade föreskrifterna och anvisningarna kan laddas ner på Föreskrifter och anvisningar-sidan.

En version av nämndens allmänna föreskrifter och anvisningar där de textavsnitt som förändrats sedan den tidigare versionen markerats med röd text kan laddas ned här.